Rabu, 18 November 2015

Cara-cara yang tidak agresif Rawatan - Ayurveda

Cara-cara yang tidak agresif Rawatan - Ayurveda

Ayurveda adalah ilmu penyembuhan manusia yang berasal dari India yang mempunyai maksud mencari keseimbangan yang mesti wujud antara badan, jiwa, roh dan dunia sekeliling.

Untuk mencapai apa-apa alasan kewujudan, pengamal perubatan bijaksana di India membuat program yang berasaskan empat langkah. Langkah pertama merujuk kepada latihan fizikal dan pernafasan yang bertujuan untuk menguatkan badan fizikal dan membawa ketenangan rohani. Langkah kedua menghargai diet ayurveda, yang direka untuk mencapai prestasi terbaik dan untuk mengelakkan tekanan, langkah ketiga adalah tentang pembersihan sebagai keperluan asas untuk organisma untuk bebas daripada toksin dan keempat nilai langkah meditasi sebagai negara yang merangsang kreatif dan potensi rohani.

Ayurveda bermakna "sains kehidupan" dan jenis perubatan alternatif adalah berdasarkan kepada penggunaan herba dan tumbuh-tumbuhan yang berbeza, serta minyak dan rempah.

Ayurveda membahagikan orang mengikut penguasaan tiga kuasa-kuasa dalaman dipanggil doshas yang mengawal aktiviti asas badan: Vata, Pita dan Kapha. Vata, yang bermaksud pergerakan, merujuk kepada pernafasan dan tindakan menghantar dan menerima impuls saraf dari otak. Pitta bermakna metabolisme dan berkenaan dengan pemprosesan makanan, udara dan air di dalam keseluruhan sistem dan untuk memudahkan fungsi intelek yang mencukupi. Kapha merujuk kepada konsep struktur, suatu kuasa yang membolehkan sel-sel bersama-sama dan membentuk otot, lemak, tulang dan tendon.

Langkah pertama dalam rawatan Ayurveda adalah untuk menentukan dosha utama individu dan hubungan antara ketiga-tiga kuasa-kuasa hidup yang boleh menjadi stabile dan seimbang satu atau tidak. Pengamal telah lakukan pemeriksaan asas pesakit dan juga perlu bertanya kepadanya mengenai kelakuannya, diet, penyakit baru-baru ini, secara keseluruhan isu-isu kesihatan dan gaya hidup beliau. Pengamal itu juga memeriksa nadi pesakit beliau kerana ini dianggap sebagai setem peribadi setiap dosha.

Kuasa-kuasa hidup memegang ciri-ciri tertentu yang membentuk asas-asas untuk permulaan apa-apa rawatan Ayurveda. Terdapat dua elemen pengkompaunan untuk setiap dosha, udara, api, air, tanah atau eter.

Walaupun seseorang mempunyai kombinasi unik daya kehidupan, hanya satu adalah penting dan dengan itu penting. Setiap dosha mempunyai sambungan penting untuk fungsi badan yang boleh menentukan kesihatan atau penyakit orang itu dan mereka juga tidak tetap. Mereka sentiasa berubah mengikut proses badan individu dan gaya hidup. Dosha A mempunyai kedua-dua ciri-ciri fizikal dan psikologi.

Rawatan Ayurveda bertujuan untuk menghilangkan racun dan kotoran dan mengembalikan keharmonian dan keseimbangan dalam hidup pesakit. Ayurveda membantu mencegah penyakit dan penyakit, meningkatkan rintangan organisma dan mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan yang berbeza. Terdapat banyak kaedah untuk mencapai matlamat tersebut.

Rawatan alternatif Ayurveda bergantung kepada aspek fizikal setiap individu. Pesakit-pesakit memainkan peranan aktif dalam jenis ini rawatan kerana Ayurveda membayangkan transformasi dan perubahan dalam gaya hidup orang itu, termasuk pemakanan.

Walaupun rawatan Ayurveda yang kelihatan sebagai selamat, ahli-ahli sains menyatakan kebimbangan mereka mengenai ketoksikan dan interaksi.

Perubatan Ayurveda menggunakan herba dan tumbuh-tumbuhan yang mempunyai potensi untuk membahayakan organisma, kerana beberapa komponen belum dikaji mencukupi untuk menentukan kesan mereka. Tambahan pula, komponen yang berbeza mungkin berinteraksi, menjejaskan hasil rawatan.

Maka adalah tidak tepat bukti saintifik untuk bercakap tentang keselamatan dan kejayaan perubatan Ayurveda kerana kajian telah tidak menjalankan kajian yang cukup untuk menentukan bahawa, tidak juga mereka mempunyai kumpulan kawalan tertentu untuk mewujudkan hasil yang bermakna.

Orang ramai tidak harus cuba untuk menggunakan Ayurveda untuk merawat diri mereka sendiri tanpa diselia oleh pengamal yang terlatih dan berpengalaman.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar