Rabu, 18 November 2015

Homeopati & Naturopati - Cara Asli untuk Sihat

Homeopati & Naturopati - Cara Asli untuk Sihat

Alam menyediakan beberapa penyelesaian bermanfaat untuk penyakit yang berkaitan dengan minda, badan dan jiwa. Sebaik-remedi yang diekstrak daripada pelbagai bentuk alam semula jadi. Fakta ini telah dikaji oleh saintis di seluruh dunia dan ia berasal apa yang ada asli terbaik dirawat dengan cara semula jadi. Teknik seperti yang digunakan secara meluas dalam tujuan perubatan dan cabang sains telah muncul yang menggunakan kaedah konvensional untuk menyembuhkan dan membersihkan badan daripada penyakit itu. Cawangan ini dipanggil Perubatan Alternatif. Perubatan alternatif adalah sekitar selama bertahun-tahun dan hanya baru-baru ini mempunyai perhatian yang sewajarnya telah diberikan kepadanya.

Perubatan alternatif adalah penggunaan ubat-ubatan sangat sedikit atau tiada untuk memberikan kelegaan tahan lama dari pelbagai penyakit. Ia meliputi pelbagai jenis teknik. Salah satu klasifikasi yang terkenal cawangan ini adalah keseluruhan Sistem Perubatan. Dalam jenis ini sains alternatif, dadah, dicipta daripada kaedah semula jadi digunakan untuk tujuan rawatan.

Dua terapi sangat terkenal dan diamalkan secara meluas di dalam kelas ini perubatan alternatif ialah:
1. Homeopati
2. Ayurveda

Sebahagian besar dari kita keliru tentang perbezaan dalam kedua-dua konsep penyembuhan. Tetapi mereka tidak sama. Kita akan membincangkan kedua-dua kaedah secara ringkas dalam perenggan yang berikut:

1. HOMEOPATI
Homeopati adalah satu perubatan holistik; yang bermakna ia bertujuan untuk merawat orang keseluruhan. Ia adalah berdasarkan kepada undang-undang yang dikenali sebagai "undang-undang seperti". Undang-undang ini menyatakan bahawa jika ubat yang menyebabkan kesan tertentu dalam diri seseorang, satu lagi ubat yang menyebabkan kesan yang sama boleh digunakan sebagai ubat. Di sini 'ubat' adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada bahan yang disediakan oleh prosedur tertentu dan yang dimaksudkan untuk merawat pesakit. Satu kaedah khas yang digunakan dalam penyediaan ini 'remedi'. Suatu bahan dicairkan dengan alkohol atau air dan digoncang dengan bersungguh-sungguh oleh sepuluh pukulan keras terhadap sebuah badan elastik. Proses ini dipanggil Dynamisation.

Homeopati menggunakan tumbuhan, haiwan dan ekstrak sintetik dalam penciptaan ubat-ubatan. Satu sesi khas homeopati bermula dengan penerangan terperinci oleh pesakit mengenai personaliti, perasaannya, dan lain-lain sensasi Tujuan homeopati adalah untuk mengiktiraf melalui ciri-ciri ini homeopati atau ubat yang paling serupa dengan, penyakit pesakit. Homeopati adalah sesuai untuk meningkatkan pertahanan semulajadi tubuh terhadap mikrob. Dengan dos yang betul, orang yang mempunyai penyakit berjangkit seperti demam, malaria dan lain-lain pulih dengan pantas dan perlahan-lahan. Homeopati adalah tidak mempunyai apa-apa ketoksikan kimia, dan oleh itu ia adalah sesuai untuk semua peringkat umur. Ia tidak mempunyai kesan sampingan kerana kepekatan bahan dalam ubat adalah sangat kurang. Proses penyembuhan bertujuan untuk penyembuhan orang yang keseluruhan dan bukan hanya satu aspek pesakit.

2. AYURVEDA
Ayurveda merupakan sains perubatan yang luas. Ia berasal dari India abad yang lalu. Berbeza dengan sistem perubatan biasa, Ayurveda lebih tertumpu kepada kehidupan yang sihat dan bukannya rawatan penyakit. Ia menggabungkan dengan baik fizikal, mental dan rohani kesejahteraan seseorang dalam rawatannya. Menurut Ayurveda, yang mempunyai keadaan yang seimbang penghadaman, tisu, dan jiwa yang ceria adalah penyelesaian untuk hidup bebas penyakit. Dalam usaha untuk mencapai keseimbangan ini, ubat-ubatan yang diperbuat daripada ekstrak herba ditadbir kepada orang itu. Ubat-ubat menyembuhkan badan secara dalaman dengan meningkatkan fungsi setiap sistem.

Rawatan Ayurveda tidak menggunakan sebarang racun atau mana-mana prosedur pembedahan; oleh itu ia boleh diambil dengan selamat diterima pakai sebagai terapi alternatif atau bersama-sama dengan kaedah konvensional. Penyelesaian Ayurveda juga membantu memperbaiki keadaan kronik, dan meningkatkan aktiviti metabolisme. Ia telah mendapati bahawa penggunaan yang betul Ayurveda menghalang alahan, jerawat asma bersama-sama dengan penyakit serius seperti tekanan darah tinggi, kencing manis dan penyakit jantung. Oleh kerana ubat-ubatan yang disediakan untuk rawatan yang juga memberi kesan kepada minda, terapi Ayurveda juga menenangkan ke bawah tekanan dan meningkatkan ketangkasan mental.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar