Rabu, 18 November 2015

Pemulihan Home Untuk Demam Yang Anda Patut Tahu

Pemulihan Home Untuk Demam Yang Anda Patut Tahu

Demam, keadaan yang sangat umum di kalangan semua orang disebabkan apabila suhu badan mendapat tinggi daripada suhu biasa. Suhu badan kita dikawal oleh hipotalamus yang hadir di pangkal otak. Ia mengawal suhu badan dan memastikan ia mengikut keperluan. Demam biasa berlaku dalam hampir setiap manusia tanpa mengira jantina dan umur, dan ia berlaku lebih daripada sekali dalam tiap-tiap satu. Demam juga boleh disebabkan oleh beberapa penyakit serius seperti malaria, pneumonia, jangkitan, selesema, sejuk, kanser dan lain-lain Kadang-kadang demam adalah disebabkan oleh kesan-kesan sampingan ubat-ubatan yang anda sedang berada.

Jadi selain daripada sebab-sebab yang serius, jika anda mempunyai hari biasa untuk demam hari maka sebilangan besar ubat-ubatan rumah yang ada yang anda boleh mengambil jalan keluar dengan. Kadang-kadang suhu yang tinggi di kalangan orang dewasa menyebabkan badan untuk memusnahkan mikrob yang berbahaya bagi tubuh. Pada suhu badan yang tinggi juga menghasilkan sel imun. Tetapi suhu di atas 104 darjah Fahrenheit melibatkan risiko masalah jantung dan kerosakan otak. Dalam kes seseorang itu perlu segera hubungi doktor. Dalam kes-kes suhu yang lebih rendah rawatan semula jadi bukan sahaja sangat berkesan dalam kes-kes yang tidak begitu besar tetapi mereka juga tidak mempunyai kesan sampingan.

Langkah pertama untuk mengurangkan suhu badan adalah untuk minum air yang banyak. Pengambilan air sebanyak mungkin akan membantu menggantikan cecair badan yang hilang dan dengan itu suhu akan turun secara automatik. Berehat maksimum dan menjaga diri anda ditutup dengan cadar atau selimut. Kita harus mengelakkan perubahan mendadak suhu semasa demam. Cuba ambil makanan cecair dan mudah dihadam seperti nasi dimasak dengan masakan kacang merah, rempah dan garam tambahan sehingga demam itu hilang. Minum cecair seperti jus buah-buahan segar dan susu lembu. Mengambil zink atau besi makanan tambahan kerana ia membantu melawan demam. Mengambil mandi sejuk untuk mengurangkan suhu.

Selain ubat-ubatan lain buatan sendiri untuk demam adalah lebih baik untuk mendidih 2-3 sudu teh serbuk biji halba dipanggang di dalam air. Tekanan air, tambah mentega dan meminumnya. Minum jus daun selasih manis atau teh Linden panas dibuat daripada mendidih 1 sudu teh bunga Linden dalam secawan air atau dibancuh teh kulit pokok willow, tambah tua hitam jika diperlukan. Minyak kuning didapati di kedai ubat dan juga ubat yang menakjubkan untuk demam. Anda juga boleh cuba minyak fenugreek, minyak serai, kapur barus dan aroma kopi untuk merawat demam. Jika demam mengekalkan selama beberapa hari tanpa pesakit bertindak balas kepada rawatan ini berunding dengan profesional perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar