Rabu, 18 November 2015

Warna dan Muzik - Emerging Penyembuhan Properties

Warna dan Muzik - Emerging Penyembuhan Properties

Penggunaan ubat-ubatan konvensional dan amalan perubatan telah membuat badan kita lebih lemah dan lebih terdedah kepada penyakit. Penggunaan berterusan ubat-ubatan ini mempunyai kesan sampingan yang serius menyebabkan kita jatuh sakit lebih kerap dan sembuh kembali perlahan setiap kali. Keperluan untuk mempunyai ubat yang kurang berbahaya dan lebih bermanfaat telah membawa kepada perkembangan cabang perubatan yang dipanggil Perubatan Alternatif. Perubatan Alternatif memberikan kita pengganti yang lebih sihat untuk ubat kejuruteraan secara saintifik.

Perubatan Alternatif bukan sahaja tentang ubat yang diberikan kepada pesakit tetapi tentang penyembuhan fizikal dan psikologi lengkap individu. Terdapat pelbagai pilihan yang anda boleh apabila anda sedang dirawat melalui prosedur perubatan alternatif. Mereka terdiri daripada terapi manipulatif dan terapi Tenaga untuk terapi berasaskan biologi.

Ramai daripada terapi ini wujud selama berabad-abad bersama-sama, tetapi terdapat beberapa daripada mereka yang mendapat kelulusan yang cepat di kalangan pesakit di seluruh dunia hari ini. Dua teknik penyembuhan yang sangat menarik yang digunakan ialah:

1. Terapi Warna
2. Terapi muzik

1. Terapi Warna
Kualiti pertama yang menarik kami dalam apa-apa yang kita lihat adalah warnanya. Sama ada ia menjadi tanah, pokok, haiwan, kebakaran atau objek sekadar di hari kami kepada kehidupan hari, warna yang menarik membuat kesan yang mendalam kepada minda kita. Ini pemerhatian tidak sedarkan diri oleh minda kita telah mengambil satu bentuk terapi yang dipanggil 'Terapi warna ". Prosedur ini menggunakan warna untuk mewujudkan kesan ke atas minda pesakit yang membolehkan penyembuhan yang lengkap.

Prinsip di sebalik terapi ini adalah bahawa dunia diperbuat daripada warna dan setiap warna adalah sebahagian daripada spektrum elektromagnet yang memberikan tenaga kepada seluruh alam semesta. Pelbagai tahap tenaga yang dipancarkan oleh pelbagai keamatan cahaya dan fakta ini boleh digunakan dalam terapi untuk membenarkan aliran bebas tenaga dari individu ke individu. Setiap warna membawa harta penyembuhan sendiri.

Dalam sesi biasa Terapi Warna, pesakit terdedah kepada warna warna yang berbeza berdasarkan penyakit itu dia mengalami untuk jumlah masa yang tertentu. Warna yang merangsang proses penyembuhan badan dan bertujuan untuk meremajakan pusat tenaga dalam badan.

Fungsi asas warna utama adalah seperti berikut:

RED
• Merangsang aliran darah dan menghasilkan haba untuk memberi tenaga kepada badan.
• Boleh menyebabkan kesan yang tidak diingini pada orang yang mengalami gangguan fikiran dan orang yang mempunyai perangai yang melampau.

BLUE
• Menyembuhkan insomnia dan meningkatkan kecekapan lisan.
• Sebab-sebab sejuk dan penyempitan otot

GREEN
• Mempunyai kesan menenangkan, fizikal dan mental
• Boleh menyebabkan pertumbuhan kanser dan tumor

BLACK
• Wards off kebencian dan negatif emosi
• Punca Kemurungan dan Ketakutan

2. Terapi Muzik
Muzik didapati senaman yang paling menenangkan untuk telinga. Ia mempunyai kesan menenangkan yang besar kepada seseorang dan biasanya hobi yang paling menyeronokkan bagi apa-apa. Mendengar muzik yang telah dipelajari untuk menyembuhkan penyakit dan prinsip ini digunakan untuk merawat orang dari segi fizikal, emosi, mental, sosial dan estetik.

Sound Therapy, kerana ia juga dikenali sebagai menggunakan muzik untuk merangsang aktiviti elektrik di hemisfera kiri dan kanan otak. Ini menetapkan penyembuhan dalaman dalam melalui kombinasi yang betul bunyi. Sekarang jenis muzik yang boleh menyembuhkan kita adalah agak berbeza daripada jenis muzik yang kita suka mendengar. Dalam sesi biasa Terapi Muzik, ahli terapi menggunakan perkusi atau surat cara ditala yang bersama-sama dengan suara beliau mewujudkan aktiviti di dalam otak yang telah diperhatikan untuk memberi corak sinus sempurna.

Jenis-jenis penyakit Terapi muzik telah berkesan bertambah baik adalah seperti berikut:

Bagi pesakit pulih daripada Pesakit strokes- berurusan dengan terapi pasca strok telah diberi kaunseling menggunakan terapi muzik yang membantu mendapatkan semula kemahiran motor dan juga meningkatkan emosi mereka kesejahteraan.

Untuk epilepsi patients- Ia telah mendapati bahawa mendengar piano sonata K448 Mozart boleh mengurangkan bilangan dan intensiti sawan pada orang yang menderita epilepsi.

Oleh itu terapi warna dan Terapi muzik sedang semakin digunakan sebagai cawangan menonjol Perubatan Alternatif. Mereka mempunyai dua belah pihak sangat sedikit atau tiada kesan dan memang boleh dipercayai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar