Rabu, 18 November 2015

Yoga dan Ayurveda Rawatan - Satu Perhubungan Antara Minda dan Badan

Yoga dan Ayurveda Rawatan - Satu Perhubungan Antara Minda dan Badan

Ketika dunia sedang membangunkan teknologi hari demi hari kita beralih daripada alam semula jadi. Kami habis hadiah alam semula jadi setiap, tercemar alam sekitar dengan penebangan hutan. Semula jadi yang bertindak balas kepada kita dalam bentuk bencana alam dan penyakit tertentu. Lebih-lebih lagi dalam kehidupan pesat ini, kami tidak membenarkan badan kita untuk melawan dengan apa-apa penyakit dan mengambil ubat-ubatan buatan manusia lupa bahawa jenis yang sama telah penawar untuk semua gangguan. Dalam apa-apa keadaan buruk yoga dan ayurveda masih menunjukkan harapan untuk disambungkan dengan alam semula jadi. Ini menyediakan rawatan untuk hampir semua penyakit.

Yoga dan rawatan Ayurveda mempunyai pendekatan yang berbeza yang tidak bekerja hanya pada penyakit tetapi cuba untuk mengetahui punca sekali gus menghapuskan secara kekal. Yoga adalah sangat berkesan dalam menstabilkan gangguan saraf, tekanan, sembelit, mengurangkan kebimbangan dan kemurungan, menghapuskan keletihan dan juga membantu dalam penyakit seperti kanser dan AIDS. Rawatan Yoga termasuk tidak a. latihan, asana, melaungkan mantera, meditasi, dan lain-lain rawatan Ayurveda melibatkan urut, Ayurveda peremajaan muka, Shirodhara, dan pelbagai rawatan minyak yang lain.

Postur yang berbeza semasa yoga termasuk duduk, berdiri atau berbaring untuk berehat otot anda dan bahagian-bahagian badan yang lain. Meditasi adalah cara yang paling berkesan untuk mengurangkan tekanan. Di sini keseimbangan diwujudkan antara minda dan badan dan secara beransur-ansur fikiran anda menjadi begitu bebas yang anda rasa untuk hadir di sana hanya dari segi fizikal dan minda berkeliaran di alam semesta. Ini memberi anda kelonggaran yang besar dan membuat anda berasa aktif. Asana yoga yang berbeza semasa mengisi anda dengan tenaga yang berbeza dan kuasa.

Semasa dalam rawatan ayurveda, bahan-bahan toksik dari badan dikurangkan atau dihapuskan melalui pelbagai ubat Ayurveda. Ubat-ubatan ini disediakan daripada menggunakan pelbagai herba, mineral dan produk haiwan yang kadang-kadang beberapa tempat juga. Ayurveda percaya bahawa badan diperbuat daripada Vata, Pitta dan Kapha. Sebarang ketidakseimbangan dalam ketiga-tiga adalah punca utama penyakit dalam diri seseorang, jadi rawatan Ayurveda sentiasa cuba untuk membawa mereka dalam suasana harmoni. Ayurveda bukan sahaja membolehkan anda sentiasa sihat tetapi juga cantik dan menarik dengan menjadikan kulit anda sihat, berkilat dan bersinar.

Ramai orang percaya bahawa rawatan yoga hanya termasuk beberapa latihan yang boleh anda lakukan sendiri dan boleh menjadi sihat. Tetapi ia tidak begitu, terdapat pelbagai pendekatan teknikal mengamalkan terapi yoga. Jika anda mengambilnya rumah tanpa apa-apa arahan itu berhati-hati kerana satu pergerakan yang salah boleh membuat anda masih untuk seumur hidup ini. Jika tidak pengajar yoga, anda boleh mempertimbangkan internet, buku-buku dan mana-mana sumber lain. Yoga lebih-lebih lagi bukan penyelesaian semua penyakit. Walaupun yoga yang dikuasai boleh mencari ubat untuk sebarang penyakit berkata tetapi anda tidak harus cuba yoga untuk apa-apa penyakit tanpa apa-apa perundingan.

Yoga dan Ayurveda rawatan berleluasa dari zaman purba. Tetapi hari ini mereka mendapat populariti lebih dan pelbagai yoga dan pusat Ayurveda telah diwujudkan bukan sahaja di India tetapi juga di negara-negara asing. Malah, terdapat lebih ramai warga asing dari India untuk mengikuti teknik seperti dalam menyembuhkan penyakit mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar