Rabu, 18 November 2015

Fight Kemurungan Dengan Kaedah Alternatif

Fight Kemurungan Dengan Kaedah Alternatif

Kemurungan adalah gangguan biasa pada masa kini dan, nasib baik, ada rawatan yang tidak terkira banyaknya dan ubat-ubatan yang boleh membantu anda mencapai keadaan minda yang positif. Untuk jenis ini gangguan mental, ia adalah pilihan untuk menggunakan cara yang lebih selamat dan lebih semula jadi rawatan seperti perubatan alternatif.

Terdapat banyak ubat-ubatan yang boleh dengan mudah disediakan di rumah dengan tumbuh-tumbuhan dan herba yang mudah untuk mendapatkan. Epal ubat yang paling berkesan terhadap kemurungan. Untuk melarikan diri suasana yang tidak baik, mempunyai epal dimakan dengan susu dan madu. Oleh itu, anda akan dapat untuk mengisi minyak tenaga anda.

Gajus adalah satu lagi ubat yang membantu untuk melawan kemurungan. Mereka adalah sumber penting kumpulan vitamin B dan merangsang selera makan dan sistem saraf. Ia juga mengandungi riboflavin membolehkan anda sentiasa aktif, ceria dan bertenaga.

Akar asparagus telah terbukti sangat bermanfaat dalam merawat kemurungan. Ia adalah tonik baik untuk sistem saraf. Juga, penyerapan kelopak mawar segar membuat minuman hebat setiap kali anda merasa tertekan.

Perubatan Tradisional Cina telah membangunkan terapi yang sangat berkesan dalam rawatan kemurungan dan keputusan positif telah disahkan sebagai tepat. Menurut falsafah perubatan Cina, gangguan emosi seperti kemurungan adalah disebabkan oleh kekurangan kira-kira bertenaga dalam organisma dan juga hasil daripada tersumbat yang berbeza yang berlaku dalam organ-organ dan meridian bertenaga yang sesuai dengan bahagian yang berlainan di badan. Acupuncture membuka tenaga yang mula mengalir dengan baik melalui badan lagi.

Akutekanan adalah berkaitan dengan akupunktur dan kerja-kerja mengikut prinsip yang sama. Jika akupunktur dilakukan dengan memasukkan jarum yang sangat halus, akutekanan dilakukan dengan menolak hujung jari pada mata yang sama digunakan dalam akupunktur. Satu usaha yang sangat berkesan yang dibangunkan oleh orang Cina menggabungkan akutekanan dengan latihan pernafasan.

Aromaterapi bukanlah penyembuh untuk penyakit yang serius, tetapi boleh menjadi bantuan yang anda perlukan untuk melepaskan kesedihan, kemurungan atau tekanan. Minyak pati terdiri daripada bahan-bahan kimia semula jadi yang bertindak secara sinergistik. Mereka yang tidak menentu, supaya molekul mudah dihidu, menyebabkan tindak balas tertentu di dalam otak.

Minyak oren adalah satu contoh yang baik, kerana ia mengembalikan keseimbangan dan memperbaiki cara emosi anda melihat kehidupan. Ia boleh digunakan secara bersendirian atau dalam kombinasi dengan minyak lain untuk menghindari kemurungan musim sejuk. Bau manis oren menggabungkan dengan mudah dengan perisa lain dan tidak mempunyai kesan sampingan yang tidak menyenangkan.

Minyak pati yang diperbuat daripada mawar dikenali untuk kesan menenangkan mereka di saat-saat kurang gembira. Bau mereka juga mempunyai harta untuk menghindari perasaan serangan kesepian dan panik.

Jasmine adalah disyorkan untuk mereka yang mempunyai masalah kemarahan atau orang yang mengalami tekanan dan keletihan dan aroma limau gedang meningkatkan rasa ketenangan dan kedamaian.

Intipati limau menghapus perasaan kebimbangan dan kemurungan, ketika sedang juga disyorkan untuk orang yang mudah marah. Minyak pati rosemary mempunyai harta untuk meningkatkan tahap keyakinan, juga mengurangkan rasa keletihan mental dan fizikal.

Mengamalkan senaman yang kerap boleh membantu menghilangkan tekanan dan menghalang atau mengurangkan kemurungan. Senaman aerobik dan yoga membawa manfaat yang besar: mengurangkan tekanan dan perubahan mood daripada negatif kepada positif. Senaman aerobik boleh meningkatkan paras bahan kimia dalam otak yang bertanggungjawab untuk mengekalkan mood yang baik, seperti endorfin, adrenalin, serotonin. Lain-lain faedah senaman: penurunan berat badan (jika perlu), meningkatkan nada otot dan meningkatkan imej diri. Yoga membantu dalam mencapai kelonggaran yang mendalam dengan meregangkan otot.

Terdapat banyak lagi rawatan alternatif yang boleh merawat kemurungan bersama-sama dengan kesannya gejala dan menengah, mencari maklumat tentang setiap daripada mereka boleh menjadi langkah pertama dalam mempunyai kehidupan yang lebih bahagia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar